به گزارش طاووس ترابر، در حالی که سفیر ایران در روسیه بارها بر ساخت سریع خط آهن رشت آستارا تاکید کرده و گفته است تکمیل این خط آهن برای کشور بسیار ضروری و حیاتی است، برخی کارشناسان معتقدند فعالیت کریدور شمال جنوب مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا و تمام ریلی بودن کریدور نیست.
در همین باره تاکید کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه بر ساخت این خط ریلی تا جایی است که چند بار در اظهارات خود ساخت خط آهن رشت به آستارا برای کشور از نان شب هم واجب تر دانسته است.
در عین حال برخی کارشناسان حمل و نقل معتقدند اگرچه در اهمیت و ضرورت احداث راه آهن رشت آستارا شک نیست با این حال ساخت آن چند سال طول می کشد و در این فاصله زمانی باید راهکاری برای فعال شدن این مسیر ترانزیتی اندیشید.
به اعتقاد کارشناسان، فعالیت کریدور شمال جنوب مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا و تمام ریلی بودن کریدور نیست و در وضعیت کنونی با حمل دریایی در خزر می توان بارهای هند به اروپا و بارهای روسیه به خلیج فارس را از طریق این کریدور و با همکاری ایران با روسیه جابجاکرد و تفاهم ایران و روسیه برای رونق دادن به کریدور شمال جنوب هم مهم است و هم عملی.
برای مثال می توان گفت: کریدور شرقی غربی تراسیکا که شامل شاخه های میانی، شمالی و جنوبی نسبت به دریای خزر است با احداث و فعالیت خط باکو تفلیس قارص شاخه میانی که ضعیفتر بود، تاحدودی تقویت شد. زیرا شاخه میانی تراسیکا فعال شده و بار زیادی از میانه دریای خزر از بندر ترکمن باشی به باکو با کشتیهای رو-رو منتقل می شود.
به گفته کارشناسان، درسی که می توان از این کریدور گرفت آن است که برای داشتن یک کریدور فعال، لازم نیست تمام آن ریلی باشد و می تواند به صورت حمل ترکیبی باشد.
More Stories
پیش بینی افزایش زائران در اربعین امسال
گرما، عامل کاهش حمل و نقل در استان یزد
قیمت هر ساعت پرواز از ۴۸ تا ۶۰ دلار است