به گزارش طاووس ترابر از دور خارج کردن خودروهای فرسوده یکی از موضوعاتی که کارشناسان روی آن تاکید ویژه ای دارند.
به گفته یک فعال مجموعه تامین صنعت خودروسازی، معضل تردد خودروهای فرسوده تبدیل به بحرانی شده که در قانون ساماندهی صنعت خودرو بصورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است؛ این در حالیست که تردد خودروهای فرسوده علاوه بر مشکلات اجتماعی نظیر آلودگی هوا و اتلاف ترافیکی، سالانه بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان از جهت مصرف مازاد سوخت و ۲۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور ایجاد میکند و نیاز است که دولت با تدوین برنامهای برای خروج خودروهای فرسوده نگاه ویژه به این حوزه داشته باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فرهاد بهنیا با اشاره به کم توجهی به موضوع خروج خودروهای فرسوده در قانون ساماندهی صنعت خودرو، اظهار کرد: این قانون علیرغم اینکه برخی بندهای آن بلاتکلیف است و جای نقد دارد، در مجموع طرح خوبی به نظر میرسد اما آنچه که بسیار در آن حائز اهمیت است، مغفول ماندن بحث خودروهای فرسوده است. خودروهای فرسوده علاوه بر اینکه مصرفکنندهی بالا سوخت کشورند و سوخت را هدر میدهند، عامل اصلی ترافیک و آلودگی هوای کشور نیز هستند.
این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو تصریح کرد: با توجه به ارقام وحشتناکی که از آثار مخرب تردد خودروهای فرسوده مطرح است، تاکنون برنامهریزی جامعی برای خروج خودروهای فرسوده در دستور کار وزارت صمت دیده نشده است. چنانچه قرار باشد مشکلات مجموعه صنعت خودرو (خودروسازی و قطعهسازی) حل شود و قطعهسازان با تیراژ درخواستی خودروسازان و وزارت صمت اقدام به تولید قطعه برای ۱.۵ میلیون خودرو در سال ۱۴۰۱ کنند، ضروری است که خودروهای فرسوده ساماندهی شده و از چرخه تردد شهری خارج شوند. اما تاکنون هیچگونهی برنامه مدونی در این حوزه تدوین نشده است.
وی افزود: در حال حاضر سه میلیون خودروی فرسوده در کشور در تردد است که سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان از جهت مصرف مازاد سوخت، برای کشور ایجاد هزینه میکند. ضمن اینکه رتبه یکم اتلاف ترافیکی در جهان متعلق به ماست. شهر تهران نیز جزو ۱۰ شهر آلوده جهان قرار گرفته و افزایش شمار بیماریهای تنفسی و… بیداد میکند.
More Stories
پیش بینی افزایش زائران در اربعین امسال
گرما، عامل کاهش حمل و نقل در استان یزد
قیمت هر ساعت پرواز از ۴۸ تا ۶۰ دلار است