به گزارش طاووس ترابر ،نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: ترانزیت یکی از مزیت های اقتصادی کشور بوده که می تواند نقش تعیین کننده و موثری داشته باشد. ترانزیت کالا در ایران پتانسیل بالفعل و نعمت خدادادی است، اما متاسفانه نتوانستیم از این نعمت بهره کافی را ببرد.
محمود امتی امروز ۲۴ مردادماه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که در ساختمان انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به جایگاه انجمن صنفی کارفرمایی حمل و نقل استان اظهار کرد: انجمن صنفی کارفرمایی حمل و نقل خراسان رضوی با حدود ۲۰۰ عضو دارای بیشترین ترانزیت خارجی در کشور است. همچنین انجمن استان در میان کارشناسان و مجامع حمل و نقلی رتبه دوم تشکل صنفی حمل و نقل بین المللی در کشور را به خود اختصاص داده است، ضمن اینکه حجم زیادی از ترانزیت آسیای میانه و افغانستان توسط شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی انجام می شود.
وی افزود: ترانزیت یکی از مزیت های اقتصادی کشور بوده که می تواند نقش تعیین کننده و موثری داشته باشد. ترانزیت کالا در ایران پتانسیل بالفعل و نعمت خدادادی است، اما متاسفانه نتوانستیم از این نعمت بهره کافی را ببریم. حدود ۵۰ درصد از ترانزیت کشور را به کشورهای خارجی واگذار کرده ایم.
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در ترانزیت کالا عوامل مختلفی همچون عوامل نرم افزاری و ارزشی و عوامل فیزیکی و سخت افزاری نقش دارند که ایران نیز در هر کدام از این عوامل مزیت ها و نقاط ضعفی دارد. ضمن اینکه ایران به دلیل دسترسی به آب های آزاد می تواند ظرفیت ترانزیت خود را بالا ببرد.
امتی با اشاره به عوامل دخیل در رونق ترانزیت کشور تصریح کرد: عوامل مختلفی در رونق و توسعه ترانزیت موثر است که یکی از این الزامات اولیه دیپلماسی فعال خارجی و تعامل فعال با سایر کشورهاست، اما در این قسمت نیز به دلیل وجود تحریم ها نتوانستیم دیپلماسی فعالی را برقرار کنیم. ضمن اینکه بخش خصوصی برای اثبات تاثیر ترانزیت بر اقتصاد کشور مسیر طولانی را طی کرده است.
وی ادامه داد: نوسازی و بالا بردن زیرساخت های ترانزیت از دیگر راه های رونق ترانزیت در کشور است. به عنوان مثال بنادر ایران باید ظرفیت پذیرش کالا از سایر کشورها را داشته باشند، اما در این مسیر نیز وجود تحریم ها مانعی برای رشد و توسعه ترانزیت کشور شده است، زیرا هزینه و زمان حمل بار در بنادر سایر کشورها از ایران کمتر است.
More Stories
پیش بینی افزایش زائران در اربعین امسال
گرما، عامل کاهش حمل و نقل در استان یزد
قیمت هر ساعت پرواز از ۴۸ تا ۶۰ دلار است