به گزارش طاووس ترابر، حسن احمدی نوری در یادداشت خود، برای حفظ ارزش سرمایه گذاری در آزادراه ها، پیشنهاد کرد: « الف- در پایان دوره مشارکت، ارزش روز آزادراه محاسبه و پس از کسر ارزش روز سهم دولت و سود متعلق به آن، مابه التفاوت ارزش روز سرمایه گذاری انجام شده نسبت به مبلغ اولیه آن از این محل به سرمایه گذار پرداخت گردد. ب- در پایان دوره مشارکت، سرمایه گذار هم چنان نسبت به بهره برداری از آزادراه ادامه داده اما درآمدهای حاصل را به نسبت سرمایه گذاری خود و دولت تقسیم نموده و سهم دولت از درآمدها را پرداخت نماید».
به دنبال انتشار این یادداشت و در مورد پیشنهاد مطرح شده، محمد اسماعیل علیخانی کارشناس حمل و نقل و نماینده اسبق ایران در کمیته حمل و نقل اسکاپ، گفت: پس از پایان دوران مشارکت، صد درصد آزادراه و تاسیسات جانبی خاص آن، متعلق به دولت بوده و کسر ارزش روز سهم دولت نامفهوم است.
وی در مورد این پیشنهاد که «به منظور تشویق و تسریع در بازگشت سرمایه گذاری، حداقل ۵۰ درصد از درآمد عوارض ترانزیتی خودروهای خارجی که از محورهای آزادراهی عبور می کنند، به سرمایه گذاران پرداخت گردد» نیز عنوان کرد: مابه التفاوت بهای سوخت با نرخ خارج از مرزها وصول می شود و وسیله نقلیه ترانزیت در موقع عبور از آزادراه، عوارض عبور می پردازد.
او افزود: چند کشور مانند ترکمنستان بابت عبور کامیون ها از قلمرو خود برای هر کیلومتر راه اعم از آزادراه و غیر آن عوارض وصول می کند ولی ایران مانند بسیاری کشورها جز در آزادراه ها، عوارض نمی گیرد.
علیخانی اظهار کرد: کنوانسیون های مطرح، در مجموع برای روانسازی جریان حمل و نقل بین المللی سعی در حذف باج راه ها، رفع مشکل بازرسی در مرزها و به حداقل رسانیدن هزینه های حمل ونقل دارد و کار ترکمنستان و امثال آن موجه نیست. به هر حال وجه دریافتی مابه التفاوت بهای سوخت است که باید صرف بهسازی محورهای غیر آزادراهی و آزادراه های دولتی شود.
این کارشناس حمل و نقل و نماینده اسبق ایران در کمیته حمل و نقل اسکاپ تاکید کرد: به طورکلی پیشنهادات عمدتا مبتنی بر معافیت های مالیاتی و یا لغو حقوق گمرکی و امثال آن که محل قانونی آنها روشن نیست و جاانداختن آنها در روزهای گشاده دستی غیر مقدور بود، در مقطع کنونی، شانس آن به مراتب کمتر است.
او گفت: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری انجام شده تا استهلاک اصل سرمایه، امری قابل طرح است که از ابتدا به دنبال آن بوده اند و اگر این امر محقق نشده باشد این پیشنهاد، شانس توفیق دارد.
More Stories
پیش بینی افزایش زائران در اربعین امسال
گرما، عامل کاهش حمل و نقل در استان یزد
قیمت هر ساعت پرواز از ۴۸ تا ۶۰ دلار است