۱۴۰۳-۱۰-۲۱

شرکت حمل و نقل طاووس ترابر

شماره تماس :۰۲۱۴۴۹۸۱۹۲۷ و ۰۲۱۴۴۹۸۱۹۲۸ شماره فکس:۰۲۱۴۴۹۸۷۰۴۹

اثرات گسترده و فوری و تدریجی تحریم ها در حوزه حمل و نقل/یادداشت مدیرعامل شرکت طاووس ترابر

رابه گزارش طاووس ترابر، علی رسولی، عضو هیئت مدیره شرکت حمل و نقل طاووس ترابر درباره فرصت هایی که تحریم ها از حوزه حمل و نقل ایران گرفته در یادداشتی می نویسد:
این روزها تحریم ها در حوزه های مختلفی برای کشور مشکل ایجاد کرده. و یکی از این حوزه ها ، حوزه حمل و نقل است. حوزه هایی که به باور کارشناسان و افراد متخصص دراین زمینه در صورت نبود تحریم ها فرصت هایی شکوفایی بسیاری داشت. در این باره به نظر می رسد که پروسه آسیب رساندن تحریم ها به حوزه حمل و نقل طی چندین سال رخ داده و چند حوزه را به تدریج در برگرفته است که می توان این چنین به برخی از آنها اشاره داشت:

اول سخت کردن فعالیت های مبتنی بر حمل و نقل ، چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور. در داخل کشور این سخت شدن پروسه حمل و نقل باعث افزایش قیمت کالاهای مختلف شده است. از خودرو گرفته تا بسیاری از کالاهای خوراکی که همه آنها با زندگی روزمره شهروندان سرکار دارد. این مسئله در همان سالهای ابتدایی شدیدتر شدن تحریم ها رخ داد و برای لمس آن گذر زمان چندانی لازم نبود.

دومین مسئله سخت ترشدن همکاری های حمل و نقلی بین المللی، به این معنی که شرکت های حمل و نقل و حتی خود رانندگان برای فعالیت های شغلی خود در خارج از کشور به دلیل وجود تحریم ها دچار مشکلات جدی شده اند.

سومین مسئله ای که در گذر این سالها به تدریج آشکار شد و اتفاقا ضرر آشکار و پنهان زیادی به حوزه حمل و نقل ایران و فعالان این حوزه وارد فرصت های بسیار زیاد است. فرصت هایی که اگر کشور تحریم نبود می توانست باعث درآمد زایی بسیاری برای کشور و فعالان این حوزه شود. همین امروز یکی از اولویت های طرح «یک جاده یک کمربند» کشور چین مسئله در اختیار داشتن ناوگان حمل و نقل کشورهای مختلفی است که در مسیر این طرح قرار گرفته اند. اما تحریم ها باعث شد تا کشور چین فکری تازه کند و به نوعی ایران را دور بزند و یک جاده یک کمربند چندان به ایران وابستگی نداشته باشد. در حالی که اگر از ایران عبور می کرد فرصت های حمل و نقلی بسیار زیادی را در اختیار ایران قرار می داد. و این در حالی است که به طور کلی تحریم ها باعث شده تا کشور ما و فعالان حوزه حمل و نقل به شکل قابل توجهی از فرصت های بین المللی دوربمانند و همین مسئله ضررهای هنگفتی را برای این حوزه برجای گذاشته است. فراموش نباید کرد که بسیاری ازاین فرصت ها می توانست درآمدهای دلاری قابل توجهی برای قشر زحمت کش راننده در داخل کشور ایجاد کند که آنها با این شرایط از آن محروم شده اند

چهارمین موضوعی که نمی توان از کنار آن به آسانی عبور کرد این است که تحریم های بین المللی باعث شده تا ما تمام فرصت های خود را در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از دست بدهیم. از دست دادن این فرصت ها یعنی کاهش توان حمل و نقلی کشور به دلیل فرسوده بودن ناوگان، یعنی آمار بالای کشته ها و تصادقات جاده ایی، یعنی مصرف بالای سوخت به دلیل حضور کامیون هایی با عمر چند ده سال در عرصه حمل و نقل کشور. در حالی که اگر این تحریم ها وجود نداشت و ما در امر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی موفق می بودیم حالا این مشکلات را در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نداشتیم

با احتساب همه این مسئله هنوز هم می توان امید داشت که رفع تحریم های حوزه حمل و نقل ایران در تمام ابعاد، جانی تازه به خود بگیرد. و ما بتوانیم بخشی از فرصت های از دست رفته حوزه حمل و نقل در این سالها را دوباره جبران کنیم