سعید اسماعیلی، کارشناس حمل و نقل / به گزارش طاووس ترابر، چند روزی می شود که خبر تصمیم امارات برای استفاده از خاک ایران در جهت انتقال کالاهای خود به ترکیه و سپس اروپا به یکی از موضوعات مهم حوزه حمل و نقل مبدل شده است. بر این اساس امارات سعی دارد که در جهت دوز زدن کانال سوئز از مسیر زمینی از داخل ایران کالاهای خود را متتقل کند. برای همین اولین محموله خود را وارد بندر شهید رجایی کرد و سپس از خاک ایران به ترکیه انتقال داد. این مسئله برای امارات هشت روز صرفه جویی زمانی داشت که عددی بسیاری چشمگیر در حوزه حمل و نقل است. حالا هم خبر رسیده که مقامات مربوط به حوزه حمل و نقل امارات در همین هفته راهی تهران خواهند شد تا مذاکراتی دراین باره با ایران انجام دهند.
این در حالی است که در چند ماه اخیر کشورهای دیگر هم تجربه های مشابهی را داشته اند. به طوری که در تابستان گذشته اولین محموله صادراتی کاغذ که به صورت ریلی از فنلاند راهی هند شده بود از ایران عبور کرد. همچنین ماه گذشته دو کامیون پاکستانی کالای صادراتی پاکستان به ترکیه را از طریق ایران ترانزیت کردند. در واقع این کریدور که موسوم به ITI است ظرفیت بالایی برای نقش آفرینی در ترانزیت منطقه دارد. این محموله که حاوی لاستیک دوچرخه و منسوجات بود مسیر یک ماهه از طریق دریا را به واسطه ایران در حدود ۱۰ روز طی کرد.
حالا به نظر می رسد که فرصت تازه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت ایران ایجاد شده که نباید از آن غافل بود و باید در راستای بهبود وضعیت تلاش های جدی کرد. از جمله کارهایی که باید به سرعت صورت گیرد تا این مسیر در جهت انجام فعالیت های ترانزیتی بیشتر وضعیت بهتری پیدا کند باید به این مسائل اشاره کرد
اول لازم است که رویه های دست و پاگیر پایانه های مرزی ایران اصلاح شود. چرا که به هر صورت این رویه ها هم زمان را افزایش می دهد و هم مشکلات فراوانی را برای رانندگان و فعالین این حوزه ایجاد می کند
دومین مسئله بهبود روابط با کشورهای همسایه است. قطعا اگر بهبود روابط در دستور کار قرار گیرد. علاوه بر امارات کشورهای زیادی هستند که می خواهند از این کریدور استفاده کنند و هزینه های حمل و نقل کالاهای خود را کاهش دهند.
سومین مسئله حل مسائل مربوط به تحریم هاست. چرا که به هر صورت در همین زمینه هم تحریم ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده اند. فراموش نباید کرد که اگر مشکل تحریم ها حل شود قطعا این کریدور یکی از مهمترین مسیرهای موجود در منطقه خواهد بود
در کنار همه این نکات نباید فراموش کرد که چنین اتفاقاتی سبب می شود تا حوزه حمل و نقل ایران بیش از گذشته دچار تحول گردد. چرا که همیشه کارهای برون مرزی سبب رشد و به روز شدن یک حوزه می شود. ضمن اینکه به هر صورت این مسئله یک پتانسیل و بازار کار جدی برای فعالان حوزه حمل و نقل ایجاد می کند که این موضوع در راستای بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان بسیار مهم است. از سوی دیگر قطعا ایجاد منافعی این چنین برای کشورهای منطقه در خاک کشورمان سبب ارتقای سطح امنیت کشور می شود و می تواند منجر به این گردد که درگیریها و چالش ها با ایران برای همه هزینه بیشتری داشته باشد برای همین احتمال درگیری و چالش ها کاهش جدی تر پیدا خواهد و کشورهای منطقه و جهان سعی می کنند در برخورد با ایران صبر و شکیبایی بیشتری به خاطر منافع خود در پیش گیرند.
سعید اسماعیلی، کارشناس حمل و نقل
More Stories
یادداشت /اولویت های دولت پزشکیان در حوزه حمل ونقل چیست؟
پیام مدیرعامل شرکت طاووس ترابر به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳
۲۶ آذرماه روز حمل و نقل بر خانواده بزرگ حمل و نقل ایران مبارک باد