این روزها که صحبت از واردات کامیون دوباره به شکلی به یکی از مسائل مهم برای فعالان حوزه حمل و نقل تبدیل شده و بر سر مسئله مشروط کردن آن به اسقاط کامیون ها کشمکش هایی وجو دارد کارشناسان حمل و نقل از زاویه ای دیگر به مسائل نگاه می کنند. در همین باره دکتر قادر جعفری، استاد دانشگاه و کارشناس مدیریت حمل و نقل برای وب سایت طاووس ترابر می نویسد:”
چند سالی است که معطل کردن واردات کامیون به بهانه های مختلف سبب ایجاد هزینه های زیادی برای کشور در حوزه حمل و نقل شده است. تنها برخی از این هزینه ها را می توان این چنین برشمرد:
۱٫مصرف سوخت چندین برابری کامیون های قدیمی که رانندگان این کامیون ها به ناچار و به دلیل ناتوانی در نوسازی آن مجبور به استفاده از آن هستند.
۲٫ هزینه روحی که به ناوگان حمل و نقل به ویژه رانندگان کامیون به دلیل استفاده از کامیون های قدیمی وارد می شود و این مسئله بهره وری آنها را کاهش می دهد.
۳٫ هزینه های وارد شده به خانواده های ایرانی به دلیل ناامن بودن ناشی از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل در کشور
۴٫ مشکلات ناشی از تصادف های سنگین جاده ای که به خاطر فرسوده بودن حمل و نقل به ویژه در بحث کامیون ها رخ می دهد.
۵٫ معطلی و افزایش زمان حمل کالا که این مسئله هم ناشی از فرسوده بودن و قدیمی خودروهای سنگین در کشور است.
به واقع علاوه بر این مسائل هزینه های بسیار دیگری هم هست که اشاره به آنها زمان زیادی را می طلبد. تنها چند مورد از این موضوعات باید باعث شود که معافیت های بازرگانی بر واردات خودروهای سنگین آنقدر کاهش یابد که هر فردی بتواند برای خود خودروی سنگین وارد کند. اما در سوی مقابل در این چند سال برخی اتفاقات مانع از این شده که واردات کامیون به شکلی منصفانه در اختیار عموم مردم قرار گیرد. از همین رو لازم است که دست اندرکاران با نگاهی به هزینه های وارد شده به ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و از سوی دیگر خانواده های رانندگان و شهروندان عموم جامعه تجدید نظر کنند. اما به نظر می رسد که این اتفاق به دلایل متعددی در شرایط فعلی رخ نمی دهد. چرا که اگر به برخی قوانین جدید نگاه کنیم بازهم واردات کامیون منوط به اما و اگرهای سختی شده است.
در همین باره باید اشاره کنیم که براساس ماده مرتبط با همین موضوع واردات کامیون:
در ماده ۴ مصوبه هیئت دولت آمده است که واردات هر یک دستگاه کامیون وارداتی منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده است که ظرفیت آن می تواند تا سه تن از کامیون وارداتی کمتر باشد.
به ازای هر دستگاه کامیون اسقاطی با شرایط ذکر شده که از رده خارج میشود، وارد کننده از ۲۵ درصد معافیت سود بازرگانی کامیون وارده برخوردار خواهد بود.
این بدان معنی است که ارزش اسقاط یک کامیون فرسوده علاوه بر ارزش بازیافت قطعات آن، به میزان یک چهارم سود بازرگانی عوارض گمرکی کامیون وارد شده خواهد بود.
شاید در نگاه کلی این مصوبه درست باشد و منطقی در پشت آن دیده شود اما در واقعیت ماجرا منوط کردن امر واردات کامیون به اسقاط آنها تنها منجر به تکرار رویه باطلی خواهد شد که در این سالها مانع از نوسازی گسترده ناوگان حمل و نقل جاده ای شده است. در واقع اگر خودروهای سنگین روز دنیا و حتی دسته دوم قابل تایید وارد شود خود به خود خودروهای اسقاطی و فرسوده کنار گذشته خواهند شد و نیازی به منوط کردن واردات به این امر اسقاط کردن نیست..
More Stories
یادداشت /اولویت های دولت پزشکیان در حوزه حمل ونقل چیست؟
یک دستگاه ون برای نابینایان تجهیز می شود
پیام مدیرعامل شرکت طاووس ترابر به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳