به گزارش طاووس ترابر همیشه مواظبت و مراقبت از لاستیک های خودرو می تواند نقش مهمی در ایجاد ایمنی برای راننده داشته باشد. یکی از موارد این مراقبت چک کردن منظم لاستیک ها و حتی تغییر آنها در صورت فرسوده شدن است. اما همین تشخیص فرسوده بودن لاستیک هم ملاک هایی دارد که رانندگان باید از آن آگاه باشند
۱٫اج لاستیک
هرگز نباید آج لاستیک های خودرو کوتاه تر از ۱٫۶ میلیمتر باشد. اگر محلی که شما هر روز تردد دارید جاده ای صاف و اکثر بارانی و برفی است بهتر است این میزان را دو برابر در نظر بگیریم. بدون استفاده از ابزاری جهت اندازه گیری آج لاستیک شما با مشاهده دقیق میتوانید متوجه ساییده شدن آج لاستیک خود شوید.
۲٫نوار شاخص فرسودگی آج
بعضی از لاستیک ها دارای نواری هستند که در ابتدا که تایر نو و تازه است به سختی یا اصلا دیده نمیشود ولی به هنگام فرسوده شدن لاستیک کاملا مشخص و واضح است. برای مشاهده این نوار باید ابتدا لاستیک خود را خیس و تمیز کنید اگر بیشتر از یک نوار بروس سطح لاستیک دیدید زمان آن رسیده که لاستیک خود را تعویض کنید.
۳٫ایجاد برآمدگی در سطح لاستیک
برآمدگی و بالاآمدن سطح لاستیک نشانه فرسودگی لاستیک خودرو است. این برآمدگی که کاملا غیر عادی است نشانه ضعف لاستیک در نواحی مختلف است. ضعیف شدن لاستیک در یک نقطه موجب ترکیدن ناگهانی لاستیک خودرو میشود.
۴٫لرزش شدید خودرو
عوامل متعددی در لزرش خودرو متاثر هستند از جمله ضعف در کمک فنر، آسفالت بد جاده ها ، بالانس نبودن چرخ ها و … . اما یکی دیگر از دلایل لزرش خودرو فرسودگی لاستیک خودرو است. در واقع اگر داخل لاستیک خودرو فررفتگی یا برآمدگی وجود داشته باشد منجر به لرزش خودرو میشود. بنابراین اگر پس از چک کردن کمک فنرها، بالانس چرخ ها و جلویندی بازهم در حین رانندگی لزرش احساس کردید باید چرخ های خودرو را نیز بررسی کنید.
۵٫ایجاد بریدگی یا ترک در کناره لاستیک
مشاهده شکاف در قسمت های جانبی لاستیک نشانه زمان تعویض لاستیک خودرو است. شیار یا بریدگی هایی که بری لاستیک خودرو با چشم مشخص است نشانه آن است که به زودی لاستیک شما پنچر خواهد شد. و این پنجر شدن ها مداوم خواهد تا لاستیک خود را تعویض کنید.
۶.توجه به مقدار بار حمل شده
حمل بار بیش از حد مقدار ظرفیت ماشین و سرعت غیرمجاز باعث ایجاد صدمه جدی در تایر میشود. همچنین دقت در نحوه بارگیری امر ضروری است. از قراردهی بارسنگین با حجم کم در یک طرف کامیون جدا خوداری کنید. این امر سبب فشار بروی یک قسمت تایر کامیون میشود. تقسیم فشار بار بروی تمام تایر های کامیون امری ضروری در حفظ سلامت تایر است.
استفاده از رینگ های استاندارد
به هیچ عنوان از رینگ های صدمه دیده یا رینگ هایی که تغییر شکل دادند استفاده نکنید. رینگ باید تمام قابلیت های استاندارد را داشته باشد. قبل از نصب تایر بروی رینگ حتما لبه رینگ و طوقه را کاملا تمیز کنید.
More Stories
اینفوگراف / نکات مهم نگهداری خودرو در فصل تابستان
آخرین آمار جابه جایی کالاها در کشور
معرفی برخی غذاهای مفید برای رانندگان/ یک رژِیم غذایی خوب