مقدمهای درباره اسکانیا
اسکانیا در ابتدا یک کارخانه دوچرخهسازی سوئدی بود که در سال ۱۹۰۰ پیش تاسیس شد. در سال ۱۹۹۵ اسکانیا کامیونهای سری ۴ را تولید کرد که بسیار موفقیتآمیز بود و باعث شد شرکتهای اروپایی به تکاپوی خرید سهام این کارخانه روی بیاورند. در سال ۱۹۹۹ ولوو قصد خریدن اسکانیا را کرد که با مخالفت اتحادیه اروپا مواجه شد تا کماکان دو قطب کامیونسازی برای رقابت وجود داشته باشد و این بازار تک قطبی نشود. اما در این میان، فولکس واگن نیز وارد این بازی شد. فولکس واگن مقداری از سهام اسکانیا را خریداری کرد و سری های ۴ را بیشتر از قبل گسترش داد تا جاییکه فولکس واگن در سال ۲۰۰۷ سهم بیشتری از اسکانیا و در ۲۰۱۵ کل اسکانیا را خریداری کرد.
در ادامه این مقاله نگاهی به انواع کامیونهای اسکانیا سری R داریم که بعضی از آنها در بازار ایران نیز وجود دارند.
سری R در ایران

ماموتدیزل که زیر مجموعه مجتمع صنعتی ماموت است، به عنوان نماینده انحصاری کامیونهای اسکانیا در ایران فعالیت میکند. از سال ۸۷ تا ۹۱ شمسی، اولین سری آر توسط ماموت عرضه شد که نسخه ۴۲۰ اسب بخاری بودند. در آن زمان تعداد محدودی R470 نیز وارد شد که با اتاقهای تاپلاین بودند.
اسکانیا R420

اسکانیا ۴۲۰ در ایران اولین سری R بود که وارد کشور شد. از سری R420 تاپلاین و نیز هایلاین و سقف کوتاه وارد شد که البته تعداد سقف کوتاهها بسیار بیشتر بودند. این ماشینها با گیربکسهای اتومات و دندهای عرضه شدند که تعداد اتوماتها بسیار بیشتر است.
در سال نخست همه دارای موتورهای ۴ لول اسکانیا بودند که البته با مشکلاتی اعم از گرم کردن در نقاط گرم کشور و کمبود وسایل نیز مواجه شدند. بعد از آن از سال ۸۸ به بعد همه موتورهای دو لول و همینطور دارای ریتاردر پنج زمانه وارد کشور شدند.
سریهای اول R420 از لحاظ ظاهری نیز با نسلهای بعدی تفاوتهایی داشتند که می توانیم به توری پیش پنجره اشاره کنیم. سری R420 کشندهایی مناسب جهت انواع کاربریها است که دارای تنوع رنگی نیز همچون آبی، کاربنی، سبز، زرد، نقرهایی، بژ، قرمز و سفید است.
موتور
موتور DC1206 شش سیلندر خطی و ۱۲ لیتری که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۳ است و میتواند ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰۰ نیوتون گشتاور تولید کند.موتور کشندههای سری R به سیستم ترکیبی EGR و SCR مجهز است. گیربکس GRS905 R اتوماتیک و دندهایی ۱۲ دنده جلو کرال و دو تا دنده عقب است. در اصل ۶ تا جلو، یکی عقب مجهز به سنکرونیز یا روغن سرد کن میباشد.
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو، فنر و کمک فنر با میل موجگیر است و سیستم عقب بادی با دو بالن و کمک فنر و ریموت تنظیم ارتفاع است.
سیستم ترمز
ترمزهای جلو و عقب کاسهای/بادی، سیستم ضد قفل ترمز ABS ، ترمز توقف اضافی روی محورهای جلو و عقب، سیستم ترمز اگزوز اتوماتیک و ریتاردر هیدرولیکی است.
وزن
وزن ناخالص مرکب ۴۲۰۰۰ و وزن خالص کشنده حدود ۷۰۰۰ کیلوگرم
امکانات و تجهیزات این کامیون
بخاری درجا، گرمکن سوخت، دریچه سقف، جعبه کنار سمت راننده، شیشه بالا بر برقی، قفل دیفرانسیل، بوق بادی، زاپاس بند و لاستیک، آفتابگر داخلی، قفل درب مخزن سوخت، مه شکن عقب و جلو، ابزار آلات، گلگیر عقب و جلو، بوق دنده عقب، مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت، ترانسفورمر، رادیو پخش، مجموعه ابزار، آینه قیچی، آینه دید جلو، آینههای گرمکندار با تنظیم برقی، دریچه سقف، شیشه بالابر برقی شاگرد و راننده، بادگیر سقف و کنار اتاق، صندلی راننده تمام اتوماتیک و قابل تنظیم گرمکندار، تاخوگراف، کروز کنترل، یخچال
اسکانیا R440

در سال ۹۲ شمسی اسکانیا R440 وارد بازار شد. اسکانیا R440 علاوه بر تفاوتهای فنی از نظر ظاهری هم بسیار متفاوت بود. در این خودرو به منظور آیرودینامیک بهتر و مصرف سوخت کمتر تغییرات بسیاری ایجاد شده بود، از جمله تغییراتی در لپیها، توری جلو و ابرو هم کاملاً متفاوت بود. در واقع سری R440 مقدمهای برای تولید نسلهای بعدی و پرفروش اسکانیا در ایران بود، هر چند که تعداد بسیار محدودی از این ماشین در نهایت عرضه شد.
موتور و گیربکس
این خودرو دارای موتور DC13. 102 بود که ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ گشتاور تولید میکرد. این موتور ۱۳ لیتری و شش سیلندر خطی است و با استاندارد آلایندگی یورو ۳ عرضه شد. گیربکس یا جعبه دنده اتوماتیک GRS905R بود که ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده کرال و ۲ دنده هم عقب بود، که مجهز به اپتیکروز (سیستم تعویض دنده هوشمند) و سنکرونیزه (سرد کن روغن) است.
سیستم ترمز
ترمز جلو و عقب دیسکی مجهز به ABS و EBS است. البته ترمزکمکی یا ترمز گیربکس، ریتاردر پنج زمانه است و ترمز اگزوز یا خفهکن موتور که قابلیت تنظیم اتوماتیک و دستی را نیز دارد.
سیستم تعلیق R440
سیستم تعلیق در جلو، پارابولیک با دو فنر کمک فنر و میل موج گیر، در عقب، بادی، دو بالن و کمک فنر با رمیوت تنظیم ارتفاع حافظه دار است. در سری R440 وزن مجاز ناخالص مرکب ۴۲۰۰۰ کیلوگرم است یعنی اگر ۱۶ تن وزن کشنده با تریلی شود، این خودرو میتواند ۲۶ تن بار داشته باشد. وزن خالص کشنده نیز حدود ۷٫۲۰۰ کیلوگرم است.
امکانات
از امکانات و تجهیزات جدید این خودرو میشود به مانیتور در کابین و سیمکشی کولر درجا، یخچال و فریزر، پروژکتورهای سپر و ابرو، سیستم صوتی پیشرفته جدید با قابلیت اتصال تلفن و بلوتوث و آینههای گرمکندار، میز ناهارخوری سمت شاگرد، سیستم تهویه مطبوع، قطعکن باطری از داخل کابین، مبدل ۲۴ به ۱۲ ولت در داخل کابین اشاره کنیم.
لازم است یادآوری کنیم که در سال ۹۸ نیز دوباره این خودرو به بازار فروش آمد اما اینبار با اتاق استریملاین و استاندارد آلایندگی ای ای وی.
اسکانیا R460

در سال ۹۵ ماموت، اسکانیا R460 را رونمایی کرد که اتاق استریملاین و طراحی جدید و زیبا، و همچنین موتور ۴۶۰ اسب بخاری داشت. این سری اولین حضور اتاق استریملاین بر روی کشندههای ایران بود که همه سریهای R460 بصورت گیربکس اتوماتیک بودند و همچنین با تنوع رنگی زیاد وارد وارد بازار شدند. سری R460 کشندهایی بسیار کارآمد و مناسب برای هر نوع کاربری بود. در ایران برخلاف بسیاری از کشورها، کشنده ها باید در کاربری های مختلف توانایی مناسب داشته باشند که کامیون های سری R دقیقاً همینطور بودند. موتور این خودرو DC13. 106 است که ۴۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکند با گشتاور ۲۲۵۰ نیوتنمتر. موتور این کامیون ۱۳ لیتری ۶ سیلندر خطی است که با استاندارد آلایندگی یورو ۳ ارایه شده است. میزان ۴۶۰ اسب بخار را میتواند در دور ۱۹۰۰ تولید کند. همچنین این کامیون دارای سیستم کاهنده آلایندگی SCR و مجهز به سیستم کاتالیزور هوشمند NOX است.
جعبه دنده
گیربکس مدل GRS905 R دوازده دنده به جلو، ۲ دنده به عقب، و دو دنده کرال مجهز به سنکرونیز یا روغن سردکن و اپتیکروز سیستم تعویض دنده هوشمند است.
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق در جلو، پارابولیک با دو نفر کمک فنر و میل موج گیر و در عقب، بادی، دو بالن و کمک فنر با ریموت تنظیم ارتفاع حافظه دار است.
سیستم ترمز
سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی مجهز به ABS و EBS است. سیستم ترمز همراه با ترمز کمکی یا ترمز گیربکس (ریتاردر) ۵ زمانه و ترمز اگزوز یا خفه کن با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک
اسکانیا هشت سیلندر در ایران

در سال ۹۵ ماموت شروع به واردات اسکانیا آر ۵۶۰ هشت سیلندر با اتاق تاپلاین استریملاین و بعد از آن اسکانیا آر ۵۰۰ با اتاق استریملاین سری هایلاین R کرد (همان اتاق مورد استفاده در آر ۴۵۰).
اسکانیا آر ۵۰۰

حضور اسکانیا هشت سیلندر در ایران با این سری (آر ۵۰۰) شروع شد. اسکانیا از کمپانیهایی است که در زمینه موتورهای هشت سیلندر توانسته بسیار موفق عمل کند. کشنده آر ۵۰۰ با پیشرانه هشت سیلندر و اتاق استریملاین وارد بازار شد ولی آنچنان که باید در ابتدا نتوانست مثل آر ۴۵۰ و ۵۶۰ مورد استقبال قرار بگیرد. رقیب این ماشین اف اچ ۵۰۰ بود که زودتر تولید شده بود و رضایت و اعتماد مشتری را جلب کرده بود و توانسته بود سهم بازار خوبی را بدست بیاورد. نکته منفی قابل بیان دیگری در مورد این خودرو وجود دارد که ماشین نقدی در بازار بود ولی آر ۴۵۰ اقساطی و از طرفی نیز ولوو بازار ۵۰۰ اسب بخار ها را در دست داشت. دیگر نکته در مورد عدم موفقیت ابتدایی این خودرو، این بود که ظاهر آن نسبت به مدلهای دیگر متفاوت شده بود و سپر و پیش پنجره بر خلاف سریهای دیگر به هر دلیلی مشکی شده بودند. ین موارد باعث شده بود در ابتدا مشتری کمتر به سمت این ماشین برود و ریسک کند. اما بعد از مدتی جای خودش را پیدا کرد و البته به فروش خوبی هم رسید و حال بعنوان یکی از پرچمدارهای اسکانیا در ایران میتازد.
موتور
موتور DC16. 22 با حجم ۱۵٫۶ لیتری و با ۸ سیلندر خورجینی اسکانیا که میتواند ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۰ نیوتونمتر را گشتاور ایجاد کند. استاندارد آلایندگی این موتور ای ای وی همراه با سیستم کاهش آلایندگی SCR است. همچنین حداکثر قدرت ۵۰۰ اسب بخار در دور ۱۸۰۰ تولید میشود.
گیبرکس یا جعبه دنده اتوماتیک مدل GSR905R 12 که دو دنده عقب و دو دنده کرال مجهز به سنکرونیزه (روغن سردکن) و اپتیکروز یا سیستم تعویض دنده هوشمند دارد. سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب و مجهز به EBS و ABS است. همچنین ترمز کمکی یا ریتارد پنج زمانه و ترمز اگزوز یا خفهکن مجهز به کنترل دستی و اتوماتیک است.
سیستم تعلیق
تعلیق در جلو پارابولیک فنر و کمک فنر و میله موج گیر است. محور عقب بادی دو بالن کمک فنر همراه با ریموت تنظیم ارتفاع حافظهدار است.
وزن مجاز ناخالص مرکب ۴۴۰۰۰ کیلوگرم و وزن کشنده خالص حدود ۷۳۰۰ کیلوگرم است. امکانات و تجهیزات با سری ار ۴۵۰ تفاوت آنچنانی ندارد.
اسکانیا R560

اسکانیا آر ۵۶۰ با اینکه قویترین نسخه هشت سیلندر اسکانیا نیست، اما از پرفروشترین سریهای هشت سیلندر اسکانیا در دنیاست. علت آن هم این میتواند باشد که سری ۷۳۰ توان تولیدی بیشتری برای کارهای فوق سنگین و بوژیکش دارد.
میتوان گفت بهترین کامیونی که ماموت طی سالیان اخیر عرضه کرده، ار ۵۶۰ بوده است. کامیونی بسیار پرقدرت و زیبا و بدونعیب با استهلاک پایین و اتاق استریملاین سایز بزرگ، بسیار جادار و همراه با ویژگیهای خاص مخصوص به خود. اگر کمی پرس و جو کنید، راننده ای را پیدا نخواهید کرد که ایرادی و یا نقطع ضعفی از این خودرو بیان کند. نکتهای دیگر در این قسمت قابل بیان است که این کامیون به صورت تعداد بسیار محدود البته با تنوع رنگی وارد کشور شدند.

موتور
موتور این کامیون DC16. 18 هشت سیلندر خورجینی با حجم ۱۶ لیتر است که میتواند ۵۶۰ اسب بخار قدرت همراه با ۲۷۰۰ گشتاور نیوتنمتر را ایجاد کند. استاندارد آلایندگی این ماشین یورو ۵ همراه با سیستم کاهنده آلایندگی SCR است.
جعبه دنده
گیربکس این کامیون از مدل GRS0605 R اتوماتیک ۱۲ دنده جلو، دو دنده عقب، و دو دنده کرال و مجهز به اپتیکروز و سنکرونیزه است.
ترمز
سیستم ترمز دیسکی در جلو و عقب، و مجهز به ABS و EBS و همچنین ترمز کمکی یا ریتارد پنج زمانه و ترمز اگزوز یا خفهکن مجهز به کنترل دستی و اتوماتیک. سیستم ترمز کمکی یا گیربکس پنج زمانه و خفه کن اگزوز یا ترمز اگزوز با قابلیت کنترل دستی و اتوماتیک.
سیستم تعلیق
تعلیق در جلو پارابولیک و کمک فنر و میله موجگیر است. تعلیق در محور عقب بادی دوبالن کمک فنر همراه با ریموت تنظیم ارتفاع حافظه دار است.
وزن
وزن ناخالص مرکب ۴۴۰۰۰ کیلوگرم و وزن کشنده خالص ۷۶۰۰کیلوگرم است.
امکانات
مجهز به بخاری درجا و کولر درجا، بادگیر سقف و کنار اتاق، دریچه سقف، مهشکن و گلگیر جلو و عقب، پروژکتور سپر جلو، پروژکتور آفتابگیر بیرونی، پیشگرمکن سوخت، قفل دیفرانسیل، فن ترموستاتیک، بوق بادی، ترمز تپه، دنده پنج، قطعکننده باتری داخل کابین، مجموعه ابزار، بخاری درجا، لاستیک زاپاس، بوق دنده عقب، آینههای جانبی برقی با گرمکن، سیمکشی کولر درجا، تعلیق تمام خودکار صندلی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم دستی، مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت، تهویه صندلی راننده، یخچال و فریزر، چراغ مطالعه، تهویه مطبوع خودکار، شیشه بالابر برقی راننده و شاگرد، روکش صندلی چرمی، زیرپایی پارچهای، غربیلک فرمان طرح چوب، میز غذاخوری سمت شاگرد، دو تخت خواب، سیستم صوتی پیشرفته با نمایشگر ۵ اینچی و همراه با بلوتوث.
More Stories
اینفوگراف / نکات مهم نگهداری خودرو در فصل تابستان
آخرین آمار جابه جایی کالاها در کشور
معرفی برخی غذاهای مفید برای رانندگان/ یک رژِیم غذایی خوب